fbpx

salderingsregeling loopt af, terugleversubsidie wordt klaargestoomd

De salderingsregeling en loopt ten einde, de opvolger , de terugleversubsidie, wordt nu opgetuigd

Vanaf 2011 loopt de salderingsregeling mee, nu komt het einde daarvan in zicht na 10 jaar trouwe dienst.

origineel in het leven geroepen om de administratieve lasten te verminderen, verving de salderingsregeling het particulieren SDE traject.
dit gaf erg veel administratie voor relatief weinig opbrengst. De SDE bestaat nog wel, maar nu alleen voor grote installaties.

 

 

Het hield het leven eenvoudig voor de klant en installateur, geen belasting en transportverschillen tussen afgenomen en teruggeleverde electriciteit.

In het huidige akkoord zijn er wel enkele uitgangspunten opgenomen:

  • Een gemiddelde terugverdientijd van circa 7 jaar voor een representatieve referentiecasus en de meest kostenefficiënte zonnepanelen die op de markt verkrijgbaar zijn.
  • Voor burgers en bedrijven die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen komt er een soepele overgang.
  • Over de zelf opgewekte hernieuwbare elektriciteit die burgers en bedrijven zelf direct verbruiken of opslaan achter de aansluiting, betalen kleinverbruikers ook in de toekomst geen energiebelasting, btw en opslag duurzame energie (ode).

Het is bijzonder te prijzen dat er geluisterd is naar de markt en er dus geen grote schokken optreden tot 2030 om de markt met rust te laten en de ontwikkeling van particuliere zonnestroominstallaties door te laten gaan zoals ze nu op weg is: onafhankelijkheid qua stroom en eigen productie

 

hier de link naar het originele artikel

Tot en na 2030 zullen nieuwe technieken ervoor zorgen dat er steeds minder fossiele brandstoffen nodig zijn om aan de immer toenemende vraag naar energie te voldoen.

Over niet al te lange tijd zal Zonneflex ook accu-pakketten aanbieden en installeren bij de mensen thuis. Deze zullen perfect worden ingeregeld op de zonnepanelen op het dak.
Een accu-pakket slaat de zonnestroom op, zodat die in de avond en nacht gebruikt kan worden om het huis te voorzien van stroom.
Hierover meer informatie in een volgend blog artikel.

 

Micro omvormers zijn terug: de Enphase IQ7 en IQ7+

Terug van eigenlijk nooit helemaal weggeweest: micro omvormers.

 

afgezien van het fraaie solaredge systeem, is het ook mogelijk om per paneel een eigen omvormer te plaatsen, deze oplossing heeft per paneel een eigen omvormer, in tegenstelling tot solaredge, welk een optimizer heeft en binnen ook nog een omvormer.

We zijn blij dat er na jaren ontwikkeling een mooi nieuw product is waar we ook volledig achter staan.

micro omvormer
de nieuwe enphase IQ7  micro omvormer

dit zijn de specificaties:

Voor zonnepanelen met 60 cellen of 72 cellen
Aanbevolen Aangesloten vermogen: 250-350WP
Geschikt voor 1-fase en 3-fase
20 jaar Garantie

* Altijd de maximale opbrengst
* Geen componenten die een uitval van het hele systeem kunnen veroorzaken
* Geen onveilige en ongezekerde gelijkspanning op het dak
* Ongelimiteerd systeemontwerp

 

Hieronder een voorbeeld dak in Sassenheim, 10 panelen, waarvan 2 op een dakkapel en 8 op een schuin dak:

voorbereid op de panelen
De IQ7 omvormers zijn hier gemonteerd op de rails waar de panelen overheen gaan.
zwarte panelen op rood dak
overzichtsfoto van het dak met micro omvormers

Ook de envoy van enphase, die de panelen draadloos kan uitlezen, wordt in de meterkast geplaatst. met de Envoy Metered is het ook mogelijk om het eigen verbruik in de woning te monitoren en dit naast de opwekking van de panelen te houden. hieronder en voorbeeld hoe dat er op de website uitziet van Enphase:

dak opstelling
op de website van enphase weergegeven systeem, rechts staat ook het eigen verbruik vermeld.

Zonneflex installeert ook deze micro omvormers op uw dak, zodat u ook het beste rendement haalt van uw panelen.
als u hier intresse in heeft, dan kunt u dat op ons Contact formulier invullen en dan nemen we contact met u op.

 

 

 

 

 

 

Opbrengst zonnepanelen laag volgens energieleverancier?

Een vraag die vaak aan ons gesteld wordt is: “Hoe komt het dat de hoeveelheid geld die ik terugkrijg van de energieleverancier zoveel minder is dan wat ik dacht?”

Een veelvoorkomende aanname is dat de door de panelen opgewekte energie direct wordt doorgerekend door de energieleverancier. Dit is helaas niet het geval. De opgewekte stroom van uw panelen wordt eerst door de aanwezige elektrische apparatuur opgebruikt. Alle overtollige energie wordt daarna teruggeleverd aan de leverancier. Hierdoor berekent de energieleverancier alleen maar het gedeelte van de stroom dat wordt teruggeleverd en niet het gedeelte dat u zelf verbruikt.

Er zal wel een sterke daling te zien zijn van de door de leverancier geleverde stroom, in vergelijking met de periode daarvoor. Omdat het door de panelen opgewekte stroom eerst verbruikt wordt, wordt dit bespaard op de hoeveelheid ingekochte stroom.

Een ander misverstand is dat het stroomverbruik op dagbasis ‘0’ kan zijn als er op een dag meer elektriciteit wordt opgewekt dan verbruikt. Na zonsondergang wekken de panelen geen stroom meer op en zal het stroom voor verlichting en andere elektrische apparatuur gewoon van de energieleverancier komen.

Sommige slimme meters houden de hoeveelheid opgewekte stroom die verbruikt wordt in een huishouden bij. Mocht u geïnteresseerd in deze gegevens adviseren wij u om hierover contact op te nemen met uw leverancier voor meer informatie.

Service en reparatie aan Solaredge-systemen

Heeft u een prachtig systeem van SolarEdge onder uw panelen liggen maar er is een defecte optimizer, of een andere storing? Dan heeft u Solaredge-service nodig.

 

SolarEdge-systeem met defecte optimizer.Hierboven heeft u een voorbeeld: een systeem van 10 panelen, waarvan één optimizer defect is geraakt. In het SolarEdge Monitoringsportaal kunt u zien dat deze zwart is afgebeeld en ‘0’ Watt aan energie produceert, terwijl de rest wel normale waardes geeft (rond de 35Wh). Een van de mooie eigenschappen van het SolarEdge systeem is dat de rest van de panelen gewoon doorwerken, minus het defecte paneel of optimizer.

SolarEdge levert gelukkig goede service op dit vlak en haakt ZonneFlex als officiële distributeur hier naadloos op in. Met behulp van SolarEdge kunnen wij uw systeem op afstand uitlezen (mits de omvormer met het internet verbonden is), een gedetailleerde conclusie trekken wat er mis is met uw systeem en hierop actie ondernemen. Ook als uw installateur de garantie niet meer kan of wil verlenen, kunnen wij u hierin van dienst zijn.

Als u dat wilt kunt u zelf ook contact opnemen met Nederlandse helpdesk van Solaredge op 0800-7105.

Service of reparatie aan uw SAJ- of Delta-omvormer nodig?

Zonneflex is ook de specialist in reparatie van SAJ- en Delta-omvormers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAJ – Sununo en Suntrio:

De SAJ-omvormers die wij behandelen zijn de enkelfasige omvormers van de ‘Sununo’-lijn (links) en de driefase-omvormers van de ‘Suntrio’-lijn (rechts) van SAJ. Mocht u een storing of defect hebben, dan kunnen we u er graag bij helpen. We hebben bij Zonneflex goede connecties bij SAJ en kunnen daardoor snel in actie komen.

De SAJ omvormers hebben een servicemonteur in Nederland die ter plekke de service komt doen aan een defecte omvormer.

http://www.saj-solar.com/solutions.aspx?Rid=6&Pid=27

 

Delta – Solivia:

Wij behandelen ook storingen bij omvormers van Delta-Electronics, vooral van de Solivia-lijn van enkelfase-omvormers. Zodra er een storingsmelding op het scherm komt, zoals bijvoorbeeld een “AC relay failure”, kunnen wij een storingsmelding inschieten bij de fabrikant en krijgt u in de meeste gevallen een vervanger thuisgestuurd, mits uw omvormer nog binnen de garantie valt.

U kunt ook zelf een aanvraag doen op de website van Delta als u wilt : http://www.solar-inverter.com/en-GB/772.htm

Mocht u buiten de garantie zitten, dan kunnen we u een passende nieuwe omvormer aanbieden of wellicht een geschikte tweedehands of ruilomvormer van hetzelfde type.

SAJ-Omvormer (weer) op het Internet Krijgen

SAJ monitoring portaal tipsDe SAJ-inverter is een prima omvormer, maar heeft soms problemen met zijn internetverbinding. Hier zijn wat tips om de omvormer (weer) op het internet te krijgen:

 

1. Internet en thuisnetwerk opnieuw opstarten:

Om te beginnen is het handig om alle netwerkapparaten opnieuw op te starten. U doet dit door de apparaten één minuut spanningsloos te maken. Dit kan meestal geen kwaad, maar als u twijfelt adviseren wij u eerst de leverancier of handleiding van uw hardware te raadplegen. U begint bij het modem en start daarna de netwerkapparaten (routers, draadloze verbindingssets, etc.) op dezelfde manier.

 

2. Omvormer herstarten:

Zet overdag (wanneer de omvormer energie opwekt) de omvormer uit. U kunt dit doen met de schakelaar onderaan het apparaat. Ga daarna naar uw meterkast en zet daar de aparte stroomgroep waarop de omvormer zit ook uit. Geeft het apparaat vijf minuten de tijd zodat de condensatoren volledig kunnen ontladen. Zet vervolgens de stroomgroep in de meterkast weer aan en daarna de omvormer.

 

3. TP-Link Stroomadapters opnieuw verbinden:

Soms is de omvormer verbonden met uw modem via een TP-Link Draadloze Verbindingsset (zie foto hieronder). De twee apparaten verbinden uw omvormer met uw modem via het stroomnetwerk van uw huis. De verbinding tussen deze apparaten kunt u ook opnieuw instellen. Druk het “Pair”-knopje 1 á 2 seconden in op het apparaat bij uw modem. Als het goed is begint dan het “Huisje”-lampje te knipperen. U heeft nu ca. 2 minuten de tijd om hetzelfde te doen met de TP-Link bij uw omvormer. Als de twee minuten verstreken zijn dient het “Huisje”-lampje groen en stabiel te branden.

Mogelijk is één van de onderstaande handelingen al voldoende om de communicatie met het internet weer op gang te krijgen.

 

Op YouTube staan ook nog informatieve filmpjes over omvormers en de verbinding met internet. Let op: deze zijn van het merk SolarEdge, een ander merk omvormer die wij installeren, SAJ heeft zelf helaas geen filmpjes.

1.    SolarEdge LAN status.

2.    SolarEdge Wifi via een TP-Link Repeater v3.2

Hoewel de verbinding van de SAJ-Omvormer met het internet handig is, is deze functie niet essentieel voor het opwekken van energie. De omvormer heeft zelf geen intern geheugen, dus alle statistieken over de opgewerkte stroom gaan verloren als de omvormer geen verbinding heeft met het internet. Als de verbinding weer hersteld is, kunt u dit ook terugzien in het SAJ-monitoringsysteem. Ook zullen de gegeven dan weer opgeslagen worden.

Veel succes met het (opnieuw) verbinden van uw SAJ-Omvormer.