Wat te doen bij een storing / of als u installateur failliet is ?

 

Algemeen :

Wij worden door eigenaren van zonne-energiesystemen gebeld, die geen klant van ons zijn of klant waren van Zondag Solar (wij hebben alleen de garantieservice overgenomen), omdat hun installatiebedrijf  failliet is, andere prioriteiten hebben gekregen etc. Indien wij voor u aan de slag gaan is dat niet altijd gratis.

 

Geen paniek. U kunt altijd direct contact opnemen met de fabrikant : 

 

Wie kunt u benaderen – belangrijkste en meest gebruikte mailadressen op dit moment zijn :

 

Onderstaand treft u tips aan, die u en ons kunnen helpen.

Wat en Hoe kunt u zelf doen om uw “omvormer” storing zo efficiënt mogelijk via mail te melden :

  • Algemeen :
    1. In de garantieperiode moet de installateur altijd de storing via mail melden bij de fabrikant, die laat ons weten wat de installateur (of de consument) mag/moet doen. De monitoring app doet het niet – zie de veel gestelde vragen : dit is namelijk geen storing van de omvormer.
    2. Heeft u een extra garantiecertificaat (van de verlenging van 5 naar 10 jaar) ontvangen – stuur het mee met de storingsmelding.
  • Download zelf de handleiding van internet van uw merk/type omvormer – veelal beschikbaar in de Nederlandse taal – dit staat op het apparaat zelf.
  • Zoek naar de “”foutmelding/storingen”” pagina in deze handleiding en doe wat de fabrikant u aanraadt wat te doen bij deze storing. Helpt dit niet dan.
  • Reset de omvormer (uitleg van de stappen zie hieronder bij punt 6) van de omvormer (uit en weer aan) niet helpen dan.
  • We ontvangen dan graag een mail van u met de onderstaande inhoud en bijlagen:
    1. Laat ons weten wat u al gedaan heeft : denk aan de stappen 2,3,4 – anders krijgt de installateur een mail van de fabrikant hierover en dat gaat ten koste van de verwerkingssnelheid van de oplossing van de storing.
    2. De fabrikant heeft om de prioriteit van de storing te bepalen, bewijs nodig hoe u weet dat de zonnepanelen wel / geen / gedeeltelijk nog energie opwekken – zichtbaar op uw teruglopende energiemeter; slimme meter ; anders. Bewijs :Als er geen opbrengst is, kan de fabrikant vragen om een bewijs; dat kan een filmpje zijn of een foto gemaakt met uw mobiel. Stuur het mee met de storing dat versnelt de procedure.
    3. Heeft de installateur in de garantieperiode 2 foto’s van u nodig, bij voorkeur gemaakt met uw mobiel:
      1. Van de foutmelding; failure code, die staat in het scherm van de omvormer – of een foto van de voorkant van de omvormer als er geen scherm op de omvormer aanwezig is.
      2. Van het zilveren sticker op de zijkant van de omvormer; waarop het merk, type, serienummer en andere voor de fabrikant belangrijke nummers staan. Soms is deze zo strak tegen de muur geïnstalleerd, dat u via een spiegeltje toch een foto kunt maken.
    4. Met natuurlijk uw voor- en achternaam, adres en telefoonnummer, zodat de installateur de omvormer of het onderdeel (bijv. optimizer) bij u kan laten leveren. De ene fabrikant houdt de klant en/of de installateur op de hoogte de ander niet.
    5. Algemeen : Als wij een reactie van de fabrikant krijgen – sturen wij u deze ook – altijd zetten wij uw mailadres erbij in alle correspondentie naar de fabrikant. Reageert een fabrikant niet snel genoeg – mag u natuurlijk ook zelf bij de fabrikant via mail porren.
      • Sommige fabrikanten hebben hun eigen storingsformulieren zoals SAJ, Solax.
      • Bij Delta hebben ze een online replacement request wat je moet invullen als de omvormer vervangen moet worden (vaak hun werkwijze) http://www.solar-inverter.com/en-GB/914.htm en dan krijgt u automatisch van iedere stap een email in de Engelse taal.
      • Bij SolarEdge wordt een “”case”” aangemaakt en als automatisch antwoord krijgt u een standaard reactie in de Engels taal met een casenummer en later als men aan de slag is gegaan met uw storing – krijgt u een reactie in het Nederlands.
  • Storingen aan de “zonnepanelen” : zie stormschade 8c

 

  1. Speciaaltjes:
    1. Vooral bij fabrikanten die een account omgeving hebben, zoals bij SolarEdge & SAJ kan bijvoorbeeld alleen een storing verholpen door een SolarEdge /SAJ installateur. Dat betekent dat u als eigenaar bepaalt welke installateur de garantieservice voor uw systeem gaat verrichten. Wel natuurlijk bij het nieuwe bedrijf vooraf toestemming vragen als u van installateur wilt wisselen.  U moet SolarEdge /SAJ laten weten via mail, dat u wilt wisselen van installateur X naar ZonneFlex. Pas zodra de nieuwe installateur toegang krijgt kan de installateur namens u aan de slag met de storing. Laat ons dat bij voorkeur via mal weten.
    2. Delta :Wij sturen altijd eerst een mail naar deze fabrikant met het serienummer en vragen “Is this serialnumber still under warranty?” Waarom doen wij dat? Omdat niet alle installateurs 10 jaar met Delta geregeld hebben en de klanten zijn niet op de hoogte hiervan – heeft u toch een certificaat van de verlenging met 5 jaar stuur het ons bij de storingsmelding of zodra u het heeft gevonden. U kunt uw voormalige installatiebedrijf natuurlijk in gebreke stellen en misschien zelfs een rechtszaak winnen, maar al die tijd leveren de zonnepanelen u geen energie! Welke andere keuze heeft u – reparatie (maar dan alleen garantie op het gerepareerde) of een nieuwe omvormer met 10 jaar garantie en monitoring aanschaffen.
  • Monitoring van de gehele installatie inclusief de zonnepanelen :Bijvoorbeeld een SolarEdge systeem kan precies zien welke paneel hoeveel opbrengt, maar is ook een van de duurdere oplossingen, maar op lange termijn goedkoper, want u kunt precies zien of een paneel kapot is of niet. Andere omvormer systemen hebben dit (nog) niet en dan moet u gaan bewijzen met foto’s uitdraai van slimme meter/ energie maatschappij om hierdoor aan te tonen dat er of iets mis is met de omvormer of de panelen of de bekabeling (aardlekprobleem).

 

  • Reset stappenplan van de omvormer :
    1. Zit de stekker van de omvormer goed in de wandcontactdoos.
    2. De omvormer aub uitschakelen overdag als het licht is – kijk even in de handleiding waar deze precies zit.
    3. De groep aub uitzetten in uw meterkast, waarop uw omvormer is aangesloten, zodat deze totaal geen elektriciteit meer krijgt.
    4. Kijk aub na of alle kabels nog goed zijn bevestigd zijn/ stevig geïnstalleerd zijn bij de omvormer – als ze los(jes) zijn – goed aandrukken in het contact – eventueel vaster draaien. Zijn er mankementen te zien aan de kabel dan gaarne een foto naar ons sturen.
    5. 5 minuten wachten
    6. Dan de omvormer weer aanschakelen.
    7. De groep weer aanzetten in de meterkast.

 

  • Stormschade / lekkage /verzekeringsmelding / foto uploaden in het monitoringsysteem
    1. Algemene voorbereiding : Heeft u een zonnepanelen systeem maak dan direct na de installatie uitgebreide foto’s hiervan. Heeft een SolarEdge, SAJ of een ander monitoring systeem, dan kunt u deze foto ook in het monitoringssysteem uploaden. Dit is ook handig voor ons, zodat de installateur via de foto meteen in een oogopslag op de hoogte is van uw dak situatie : hoogte van het dak; bereikbaarheid van het dak; soort dak.
    2. Als er dan stormschade is dan heeft u bewijs nodig hoe het er uitzag, voordat er schade was en met de nieuwe foto’s, waarop te zien is wat de huidige situatie/schade is – dat kan van belang zijn bij het melden via mail hiervan bij de verzekering en een cc mail natuurlijk aan ons, zodat wij weten dat er sprake is van een verzekeringsmelding, want dan hebben ze meestal ook een offerte nodig.
    3. Storingen aan de “zonnepanelen”:
      1. Die komen bijna niet voor tot op heden, soms na een hagelbui. Ook dan is het handig als u eerst een foto heeft gemaakt van het geïnstalleerde systeem en nu de huidige situatie. Stuur beide foto’s in een mail naar ons. Fabrikanten verwachten nu nog geen storingen dus stuur zoveel mogelijk bewijs.
    4. Storingen na veel regen; Dit komt vaker voor want water en elektriciteit zijn geen vrienden van elkaar. Na een heel natte periode krijgen wij meldingen dat het systeem gestopt is. Dat lost zich meestal vanzelf weer op na een paar dagen droog weer. Is het na een week niet hersteld en als dit gebeurt binnen 2 jaar na installatie dat valt dit onder de installatiegarantie. Is het na die datum dan is het niet meer gratis en dan zal er een offerte opgemaakt moeten worden.

 

Veel gestelde vragen:

  • Monitoring of de app doet het niet is dit een storing of een probleem?
    • Nee, dit is geen storing , behalve in het geval van 5.b als er geen stroom meer opgewekt wordt.
    • Dit probleem is een ICT internetprobleem in uw huis. Simpel gezegd alles moet gereset worden :Omvormer; internet router; TP link. Hiervan hebben wij een apart stappenplan – mail ons en wij laten het u weten.
    • Dit ICT probleem oplossen is niet gratis. De goedkoopste oplossing is een “Student aan huis” of een slimme buurman(vrouw) of (schoon)zoon of dochter.
    • Het NIET oplossen van dit probleem heeft wel consequenties, want de fabrikant kan dan dus niet uw systeem doormeten op afstand als er een storing is en de fabrikant gaat meestal pas aan de slag als u de storing als het ICT / monitoring probleem heeft opgelost.
  • Hoe lang duurt het totdat een fabrikant het advies tot vervanging geeft dat hij daadwerkelijk bij mij thuis aankomt? Dat is heel verschillend, maar meestal 1 tot 1,5 week. Pas als de omvormer binnenkomt kunnen wij een monteur gaan inplannen. Stuur ons even een mail hiervan.
  • Mijn handleiding in niet in het Nederlands? Wat zoekt u? als u weet wat u zoekt dan kunt u via Google Translate dat woord laten vertalen in de taal van de handleiding. Dan kunt u verder zoeken in de handleiding. Komt u dan op de pagina waar de gewenste informatie staat dan kunt u de tekst knippen en in Google Translate plakken en laten vertalen in het Nederlands – die vertaling is niet 100% maar meestal goed genoeg om te kunnen begrijpen.
  • Ik verkoop mijn huis – graag advies? Meestal behoort het energiesysteem tot de inboedel van het huis, precies zoals de keuken.
    • Het is mogelijk om de panelen/omvormer te verwijderen en te installeren op uw nieuwe huis. Laat ons via mail weten hoeveel panelen en welke omvormer en wij maken een offerte hiervoor en stuur een foto van uw nieuwe dak.
    • Veel klanten kiezen ervoor om op het nieuwe huis een nieuw systeem aan te schaffen. Denk er dan wel aan om de factuur van het “oude” zonne-energiesysteem aan de nieuwe eigenaar te overhandigen te mailen en doe dan ook een cc naar ons toe dan zijn wij ook op de hoogte.
    • Wat moet je doen als je monitoring hebt – dat is het slim om bij de overdracht de nieuwe eigenaar te laten inloggen op het account en dat zijn gegevens in het systeem te zetten.
  • Mijn mailadres is veranderd (of nieuwe eigenaar geworden) en nu kan ik niet meer inloggen/ wachtwoord vergeten klikken kan dus niet ? U moet omdat u eigenaar bent van het systeem deze situatie uitleggen aan de fabrikant en dan vragen of zij het nieuwe mailadres kunnen toevoegen (de installateur kan dat niet – onvoldoende rechten – ook in verband met de privacy wet/AVG). Ook het wachtwoord is lastig de installateur kunnen bij SAJ deze resetten, maar bij SolarEdge niet. Dus meestal moet u een mail sturen naar de fabrikant – zie hierboven de mailadressen.
  • Ik denk dat de zonnepanelen minder opbrengen dat in het begin van de installatie Dit is een lastig probleem. Sommige installateurs hebben bij de verkoop het opbrengst verhaal te rooskleurig voorgesteld – kijk hiervoor verder op onze website voor uitleg. Als u een SolarEdge systeem heeft wordt snel duidelijk of het probleem in de omvormen/ zonnepanelen of de bekabeling zit. Als u een ander systeem heeft dan gaan wij eerst aan de slag met bewijzen verzamelen:
    • De omvormer zie 5 b
    • Zonnepanelen 8 c
    • Als het dan niet duidelijk wordt moet het hele systeem omvormer, paneel voor paneel en iedere kabel doorgemeten worden en dit doen wij alleen op basis van een offerte.

 

De kwaliteitsmerken waarmee wij werken

Adres

Badhuiskade 12a
2586 EN Scheveningen

Contact

06 – 19090015
info@zonneflex.nl
administratie@zonneflex.nl (storing / defect)

Werktijden

ma t/m vrij: 08:00 – 17:00

buiten werktijd op afspraak mogelijk

 

Adres

Badhuiskade 12a
2586 EN Scheveningen

Contact

06 – 19090015
info@zonneflex.nl
administratie@zonneflex.nl (storing / defect)

Werktijden

ma t/m vrij: 08:00 – 17:00

buiten werktijd op afspraak mogelijk